campertochten-2009.reismee.nl

Vijfde week: Sardinië en Corsica.

Vijfde week Italië: Sardinië.

Zaterdag 18 en Zondag 19 april 2009. Zaterdagochtend hebben we nog van alles gedaan, en o.a. wat boodschappen en e-mails verstuurd. Tegen 13 uur onze watertanks weer gaan legen/vullen en naar de haven van Palermo gereden. Daar aangekomen waren wij een van de eersten. Bij de boot gevraagd hoe verder, maar weinig duidelijkheid. Tegen 16 uur komt de rij wachtenden pas in beweging en wij gaan ook richting ferry-boot. Iedereen wordt weer links en rechts van de ingang van de boot gecommandeerd en weer afwachten. Allerlei opleggers worden er door speciale rode Ferrari trucks ingereden en dat rijdt af en aan. Om 16.40 uur worden wij gewenkt om op te rijden, na een Duitse bus. En we zijn daarmee met hen de enige buitenlanders. In de boot moeten wij omdraaien en voor de bus parkeren en alles afsluiten. Helaas mochten we niet in onze camper blijven slapen. De vrachtauto's voor en achter ons staan aan kettingen vast. Tegen 17 uur gaan wij naar boven en bekijken onze slaapstoelen. Wij naar het achterdek om het inrijden van de vele auto's en trucks te bekijken en het blijkt nog 2 uur te duren voordat we kunnen uitvaren. En 2 uur te laat vertrekken we: om 19 uur. Er worden mededelingen gedaan maar alleen in het Italiaans. Om 19.30 uur kunnen we in het selfservice restaurant wat eten. Daarna in de lounge wat gezeten en na 22 uur onze slaapstoelen opgezocht. Na een redelijke nacht, veel zware regenbuien, om 8 uur naar het dek om de aankomst in Cagliari, de hoofdstad van Sardinië, te bekijken. De stad ligt heerlijk in de zon. Om 8.30 uur meren we af. Iedereen naar beneden naar het autodek en binnen een kwartier zijn alle personenauto's van boord. Wij ontbijten in de camper en maken koffie.

Dan begint ons vervolg van de reis: Sardinië. We hebben besloten de stad de stad te laten en de natuur op te zoeken. Wij gaan naar de oostkant van het eiland, het is totaal anders dan Sicilië: huizen mooier en anders gebouwd, minder afval en lieflijker landschap. Prachtige wolkenluchten en mooie canyons met immense rotspartijen en weinig verkeer en veel S-bochten. Hier genieten wij allebei weer volop van. In Muravera lopen we in een val: er blijkt een feest in het hele dorp en wij worden een zijweg ingestuurd en op iedere hoek weer verder, tot we op een heel smal zandpad terechtkomen en wij twijfelen of we wel verder kunnen. Dan ook nog een haakse bocht met een tegenligger, die ik vraag of het wel de goede weg is, wat hij bevestigde. Dus wij weer verder. Na nog 2 tegenliggers die in een uitsparing net gepasseerd kunnen worden, en wat hachelijke bruggetjes, zijn we blij als we eindelijk weer op de normale route zijn. Daar zien we al snel een stel met een mooie ossenkar en de mannen in speciale kleding. Komen zij van het feest? Na de lunch vervolgen we onze tocht door het prachtige Sardijnse landschap en genieten volop, bekijken wat camperplaatsen en komen tenslotte in Lido di Orri vlakbij Tortoli aan zee terecht. Daar staat ook een Duits stel met een camper en een Nederlands stel uit Texel. Het is een flink terrein met aan de overkant van de weg het strand.'s Avonds maken we nog een wandeling langs het strand en over het terrein, want een half uur nadat we waren aangekomen begon het te regenen. Het was gelukkig alleen een flinke bui.

Maandag 20 en Dinsdag 21 april 2009. Zowel gisteren als vandaag flinke tochten door het binnenland van Sardinië gemaakt en volop genoten van de prachtige panorama's en vergezichten en geweldige natuur. Ook de wolkenluchten blijven ons steeds boeien. Gisteren zijn we van de oostkust vertrokken en hebben afgelopen nacht op 'n parkeerplaats in een bijna verlaten plaatsje(leegstaande tweede woningen) aan de westkust overnacht. Weer met uitzicht op zee. Veel regen en wind 's nachts.

Vanochtend al om 7.30 uur vertrokken. Eerst over kleine binnenweggetjes naar het noorden. Al snel zaten we in een kudde geiten en later een kudde schapen met lammetjes. Rond 12 uur kregen we een stortbui van een uur, maar later was het weer droog met af en toe wat gespet. Na zo'n 160 km aan de westkant hebben we besloten om weer dwars over het eiland richting oostkust te gaan en weer hele mooie routes met hele flinke klimmen en sterke dalingen en af en toe hachelijke doortochten door de plaatsjes. Aan de oostkust staan we na een sterke daling nu weer op de rotsen boven zee, met een Belgische en ‘n Franse camper. De natuur hier op Sardinië is veel afwisselender dan op Sicilië. Het is overwegend schoner en de wegen veelal beter. De huizen zien er hier aardiger uit en ook de meeste dorpen en steden zien er leuk uit. Het eiland is ruim 24.000 km² en er wonen 1,7 miljoen Sardijnen. Er zijn hier veel schapen, geiten en koeien. Het is totaal verschillend van Sicilië. Wij zijn benieuwd hoe Corsica zal zijn.

Woensdag 22 april 2009. Na een rustige nacht, 50 m boven zee, om 7.45 uur vertrokken voor een laatste rit door het mooie binnenland van Sardinië. Om van de zeekust weg te komen was het direct al een flinke klim met veel haarspelden. Ook volgden al weer snel de schaapskudden. We hebben weer mooie panorama's gehad en veel stille wegen, ook de smalle routes door de stadjes ontbraken weer niet. In een dorpje konden we nog net op tijd omkeren en een andere route kiezen. Daar zat een heel sterke afdaling in en later weer een steile helling. Tijdens de lunch besloten om vandaag al over te varen naar Corsica. Toch onze geplande route afgemaakt en 15.30 uur waren we in de haven van Santa Teresa di Gallura, bij het boekingskantoor van beide maatschappijen. Er was ‘n loket open en gevraagd naar de boot van 17 uur. Meneer antwoordt al telefonerend dat er geen boot om 17 uur gaat. Dan blijkt de boot van de andere maatschappij om 17 uur te varen, maar dat zegt hij dus niet. Dat loket gaat om 16 uur open en na eerst schriftelijk een hogere prijs te hebben opgekregen, blijkt het toch dezelfde prijs te zijn. In de camper op de opstelstrook kunnen we via een onbeveiligd netwerk nog snel even onze mail binnenhalen en de reacties op de site lezen. Erg leuk en positief! De camper moet achteruit het autodek in. Precies om 17 uur vaart de boot uit met slechts 15 passagiers, 1 camper, 2 vrachtauto's en 5 personenwagens. Tegen 18 uur zijn we in de haven van Bonifacio, de zuidelijkste stad op Corsica, en wij zijn erg blij weer op Franse bodem te zijn.

Op Sardinië hebben we in 4 dagen ruim 1.000 km door berg en dal gereden, en in heel Italië 4.260 km in 28 dagen. Sardinië is voor ons favoriet en is ons het beste bevallen, we hebben het hele eiland zigzaggend doorkruist en van de prachtige natuur genoten. Nu gaan we ons op 't franse Corsica concentreren.

Donderdag 23 en Vrijdag 24 april 2009. Na een heerlijke zonnige rustdag donderdag op de mooie natuurlijke camping van Bonifacio (15 ha, 120 kampeerplaatsen en maar 5 plaatsen bezet), vanochtend om 8.45 uur vertrokken voor een eerste rit over Corsica. Het gaat al snel betrekken en af en toe wat spetters. Na onze voedselvoorraad weer op peil te hebben gebracht, aan de lange route begonnen. Veel haarspeldbochten, veel bossen, door wolken in de bergtoppen (sommigen nog met sneeuw), en weinig uitzichten helaas. We rijden door het gezellige dorpje Zonza en iets verder, op een parkeerplaats, gebruiken we onze lunch. Dan verder met vele bochten naar de Col de Bavella, een populaire plek voor wandelaars, maar nu ook al in de wolken. Ook vele rotsen overal tussen de bomen en vlak langs de weg. De weg naar beneden is veel smaller, maar net geasfalteerd. We komen ook nog wat loslopende varkens tegen en verder is het eigenlijk rustig op de weg. Dan komen we weer op de kustweg en gaan terug richting Bonifacio om vervolgens af te slaan richting Ajaccio, de hoofdstad van Corsica, en geboorteplaats van Napoleon. Wat volgt is een ruim 100 km meestal zeer bochtige kustweg. Rond 17 uur komen we bij de mooie stad aan en gaan met behulp van de TomTom over 'n te smal weggetje naar camping Les Mimosas, waar we om 17.30 uur aankomen. We kunnen nog ruim een uur van de zon genieten.

Zaterdag 25 april 2009. Om 8.45uur de camping verlaten naar de stad. De stad oogt heel vriendelijk met veel mooie winkels en franse grandeur. We komen in het centrum en proberen een parkeerplaats te vinden, wat uiteindelijk lukt bij de jachthaven. We lopen 20 min. terug en drinken aan de rand van de grote haven, waar een enorme cruiseboot ligt, koffie en thee en genieten van de zon en de gezellige sfeer om ons heen. We gaan naar het Napoleon-museum en bekijken de vele informatie (alleen in 't Frans) die er over hem is in zijn geboortehuis, waar hij de eerste 9 jaren woonde. Hij had 'n Italiaanse vader en 'n Corsicaanse moeder. Ook diverse kamers met authentiek meubilair en mooie plafonds. Er zijn o.a. nog 3 dodenmaskers en 'n haarlok van hem te zien. We gaan een rondrit maken met een opendek-bus, waar het in de open lucht erg koud was tijdens het rijden, hoewel het rond de 24 graden in de zon is. We gaan ook naar de Sanguinaires eilanden en het Parata panorama. Rond 12.30 uur weer terug bij de haven en we gaan op een terras aan de haven een lekkere 3 gangen lunch gebruiken en van de zon genieten.

Daarna terug naar de camper en we vertrekken richting Corte: het middelpunt van het eiland. Eerst is de weg nog met wat uitzicht, maar al snel komen we weer in de bossen en vele bochtige wegen. In Corte besluiten we door te gaan naar Bastia bij de noordpunt. We komen rond 17.30 uur daar aan en gaan naar de ferrykantoren. Morgenochtend om 6.30 uur kunnen we boeken voor een overtocht naar Nice om 8.30 uur.

We besluiten nog een rondrit over de Cap Corse (het uitsteeksel bovenaan het eiland) te maken, die wordt aanbevolen in de verschillende boeken. Heen is langs een vrij drukke,bochtige kustweg naar het noorden en dan over een weg dwars over de Cap naar de westkant. Daar is de weg een stuk smaller, bochtiger en slechter maar gelukkig heel stil. Af en toe zien we iets wat we wel aardig vinden, maar verder is het een saaie kustweg met honderden bochten. Dan moeten we onderaan de Cap nog weer over een berg terug naar Bastia. Dat wordt een heel probleem, het begint al donker te worden en er is een zeer laag hangende wolk, waardoor het zicht op de vreselijk bochtige weg nog maar 20m is. Alleen in de TomTom konden we de scherpe bochten zien aankomen! We zijn blij als we weer lager komen en normaal zicht hebben en veilig terug in Bastia zijn. We besluiten op het haventerrein te overnachten op de kade bij de vrachtwagens en met uitzicht op de grote ferryboten en de verlichte stad tegen de heuvels.

Zondag 26 april 2009. We hebben in de haven redelijk geslapen en vertrekken om 6.20 uur naar de ticketbalie van Corsica Ferries om de overtocht te boeken. Dat gaat heel snel en de prijs valt voor deze afstand erg mee. Als we weer op het haventerrein ons ticket laten scannen, krijgen we meteen te horen dat de boot minstens 2 uur vertraging heeft. Ondertussen valt de regen met bakken neer, maar daar hebben wij gelukkig weinig last van in ons appartement op wielen. De overige wachtenden met personenwagens zijn een stuk slechter af. Rond 10 uur komt de boot aan en begint het af en op rijden. Wij zijn als een van de laatsten aan de beurt, weer achteruitrijdend het dek op, en na ons gaat de klep bijna direct dicht en varen we om 10.40 uur uit. Wij hebben 560 km kriskras over Corsica gereden, maar het heeft ons niet zo kunnen bekoren. Wij zijn blij dat we naar Frankrijk gaan, hoewel het daar ook bijzonder slecht weer is. We zijn 5,5 uur met de zeer luxe ferry onderweg, wat absoluut geen straf is. Er kunnen 1800 passagiers en 550 auto's mee en hij was heel goed gevuld. Om 16 uur zijn we in Nice na een rustige overtocht en gaan gedeeltelijk over de tolweg in plensbuien richting Ste.Maxime om daar op de camperplaats te overnachten en daarna zullen we verder zien.

Graag willen we iedereen, die iets bij de site heeft gezet, hartelijk bedanken voor de leuke en sympathieke reacties!

Marcel

Zo jullie hebben wel weer het nodige beleefd. Ze gebruiken daar allerlei kuddes als snelheidsremmer. Toch aardiger dan allerhande drempels. Een erg boeiend verhaal al bij al. Dat jullie proletarisch kunnen Internetten is mooi meegenomen. Vorig week bleek het hier in Nunspeet ook mogelijk. Het verenigingsgebouw staat meer dan 500 meter in het bos. Toch begon de laptop spontaan te updaten van een onbeveiligde PC in de woonwijk verderop.
Die regen wordt erg ongelijk verdeeld. Vanmorgen zouden we echte regen krijgen. Maar het werd gewoon maar even nat met een miezerregentje. De natuur kan hier best wat meer regen hebben. We komen hier zo'n 60 mm tekort.

Groetjes,

Marcel

Maurice

Het vergt ook wel enige stuurmanskunst al die smalle weggetjes met haarspeltbochten en het laveren in die ferryboten. Maar dat is ons Harrie met z'n (tour)busverleden, tom-tomhulp en Aafke als navigator wel toevertrouwd.
De laatste etappe door Frankrijk is dat weer wat eenvoudiger. Hopelijk met iets aangenamer weer.
Het verslag van Sardinie en Corsica was weer zeer het lezen waard!
Groeten, Maurice.

Bea

Weer gezellig en verslavend om jullie avonturen te lezen.Het weer zit jullie niet mee. Jammer. Dat hebben wij gehad. Het was geweldig hier Echt de meeste zonuren van Nederland.Maar jullie genieten ervan en zijn nu weer aan vaste wal. Het schijnt hier van de week ook nat te worden. Kunnen we wel gebruiken. Maar eigenlijk moet dat maar snachts vallen. We kijken weer uit naar jullie volgende bericht

Doei -Doei

Jaap en Gonny

Hallo Aafke en Harrie,
Vanmorgen, ma 27-4, jullie verslag weer gelezen. We raken er aan gewend om in het weekend weer jullie vorderingen te kunnen waarnemen. Alles lijkt toch steeds weer goed te lukken, al zal het wel af en toe even stressen zijn. Die auto van jullie is heel wat waard, want daardoor heb je toch al die vrijheid nu. Verder jullie ervaring en een geroutineerd chauffeur maken dat bijna niets te gek is. Gonny en ik zijn ook eens in Ste. Maxime geweest, bij Port Grimoud. Ook in Nice toen geweest en St. Tropez.
Nog veel plezier weer toegewenst en een goede reis naar huis, als het tenminste betekent dat het vaste land van Frankrijk het begin is van de terugreis.
Groeten en tot ziens.

Marieke

Hallo oom en tante!

Het was weer heel wat bijlezen, ik begrijp dat jullie ervaringen met Italië niet onverdeeld positief waren. Sardinië ziet er overigens wel heel mooi groen uit op de foto's!

Veel plezier nog even, hopelijk wordt het weer toch nog lekker.
Tot snel weer!
Marieke.

Mariette

Terug uit Londen wil ik nog even zeggen dat ik weer genoten heb van jullie avonturen met kennelijk als hoogtepunt Sardinië: om te onthouden!

nino

heb alles gelezen ,,ja wij zouden ook willen gaan naar sardinie ,, mag ik vragen wat je ongeveer betaald voor een overzet naar sardinie ,,

silly

Ik ging van jongs af aan al met mijn ouders naar sardinie, en heb een tip voor de mensen die daarheen gaan.. als ze zeggen "Tedesco?" dan moet je "no, Ollandese" zeggen, dan worden ze vaak vriendelijker.

(Tedesco betekent duits en daar hebben een hoop sardijnen het niet zo op, vraag me niet waarom :) ) Ollandese is italiaans voor nederlands.

Leuk om jullie verslag te lezen, ik kwam er toevallig op :)

Wij gingen altijd in de zomervakantie naar sardinie, dan is het gehele eiland kurkdroog en bestaat het uit, stro, rotsen en olijfbomen. (wat op zijn eigen manier ook best iets moois heeft)

In de toekomst hoop ik jullie na te doen, en een keertje in de lente of winter sardinie te bezoeken. Jullie foto's zijn prachtig!

rRian van nispen

wij willen naar Corsica met een grote camper 8,50 m en
3.50 hoog is dat mogelijk met onze auto?
Mailt U ons even?

peggy

Is de overtocht op voorhand boeken een must? Wij zouden de overtocht maken in juni vanuit Livorna.

grt peggy