campertochten-2009.reismee.nl

Wales en Engeland vierde verslag

Vierde verslag: Wales en Engeland.

Donderdag 4 juni 2009. Liverpool.

Na onze vlotte acht-urige overtocht van Dublin naar Liverpool gisteren (met om 16 uur tot onze verbazing nog 'n warme maaltijd inclusief), hebben we langs de brede Mercey rivier gereden en daar eerst bij ‘n McDonalds het verslag van Ierland op de site gezet. Daarna weer een mooie en praktische plaats bij een jachthaven gevonden om te overnachten, en met uitzicht op de Mercey. Vandaag de eerste dag van deze reis dat we niet gereden hebben. Vanochtend om 8.30 uur naar het Albert Dock waar we na een kwartier lopen al waren en daar het Beatles Story Museum in: het drukste van Liverpool. Het bleek een heel interessant en boeiend museum met vele oude herinneringen en het ontstaan van hun verschillende albums. Ook de familieverhalen werden goed weergegeven. Men had ook o.a. de Cavern Club (waar 't allemaal begon) perfect nagebouwd. We hebben het met heel veel belangstelling gezien en het hele ontstaan van de Mercey Beat kunnen volgen. Daarna hebben we een vroege lunch, want we hebben geboekt voor de Magical Mystery Tour van 12 uur en deze zal 2 uur duren. De toer brengt ons langs de geboorte- en woonhuizen van alle 4 Beatles, hun scholen , Penny Lane, Strawberry Field, Sgt.Pepper, en als laatste in de stad bij de Cavern club, waar we in de kelder nog de sfeer van toen konden proeven. Hiermee is de toer ten einde, die ons ook nog bijzondere gebouwen en veel mooie en ook arme wijken liet zien. We drinken we even wat op een terras in de zon en gaan weer naar Albert Dock om het Slavernij Museum en het Maritiem museum nog te bezoeken. Ook hier weer vele interessante informatie, ook over de grote scheepsrampen zoals o.a. de Titanic. Om 16 uur gaan we terug naar de camper na een fijne en zonnige frisse dag in Liverpool.

Vrijdag 5 juni 2009. Liverpool - Carno, bij Newtown, in Wales.

Vandaag om 7.40 uur vertrokken van onze plek aan de jachthaven, waar we 2 nachten hebben gestaan. De TomTom heeft ons over de nog rustige wegen de stad uitgeloodst. We kwamen door straten met vele dichtgetimmerde en -gemetselde huizen. Het was buiten de stad snelweg op en af. Onze eerste plaats, waar we over de stadsmuur wilden lopen, was Chester. Helaas waren er geen parkeerplaatsen geschikt voor een camper. De volgende stad was met een groot kasteel met een muur waar men over kon lopen, ook veel klimmen. Dure parkeerplaats en entree en vele scholieren, geen zin in. Nog een plaats langs de kust en toen maar besloten de bergen in te gaan. Dat bleek een hele goede beslissing: stukken die niet onderdeden voor Schotland en vele verschillende coulissen landschappen. Waar geparkeerd kon worden, altijd veel auto's van wandelaars die tegen de vrij steile bergen opklauterden. Mooie route en uiteindelijk een overnachtingsplek bij sportvelden in een klein plaatsje gevonden, waar we nog bijna een uur van de zon hebben genoten.

Zaterdag 6 juni 2009. Carno (Wales) - Street (Engeland).

De slechtste dag qua weer tot nu toe. Om 7.40 uur vertrokken. Het is koud, zwaarbewolkt en er zijn laaghangende wolken. We rijden een prachtige route door Wales en besluiten naar de Cotswolds streek in Engeland te gaan. Dus de route iets aangepast. Het begint ook hevig te regenen met grote plassen op de weg tot gevolg. In de Cotswolds hebben we een viertal dorpjes gekozen waar we willen kijken maar Stratford met o.a. ‘t geboortehuis van Shakespeare slaan we over vanwege de voorspelde weekenddrukte. Het blijken 4 bijzondere dorpjes te zijn, gebouwd van een gele zandsteen, wat een speciale sfeer geeft. Ook zien we prachtige rietgedekte ansichtkaartachtige villa's met fraaie tuinen. Maar nergens parkeerplaatsen te vinden en de regen komt met bakken uit de lucht. We rijden door de 4 plaatsjes en houden het, helaas, voor gezien. We gaan naar het beroemde eeuwenoude stadje Bath, maar Bath's zusterstad Alkmaar vinden we toch heel wat mooier. Verder richting Bristol, waar we ergens onderweg bij een uitgang toevallig een kleine McDonalds zien en er even onze mail checken. Verder naar een volgend stadje waar men ook heel camperonvriendelijk blijkt. Onderweg vragen we of daar een McDonalds is en die blijkt in een plaats 10 km verderop te zijn. Daar, in de camper bij de McDonalds, in de stromende regen naar de mogelijkheden van de verschillende ferries gekeken en ter plaatse direct geboekt bij Brittany Ferries. De afvaart is zondagavond om 23 uur naar Roscoff in Bretagne. Na 3 weken hebben we het wel gehad op de Britse eilanden en Ierland. We vinden in het donker en in de plensbuien een overnachtingsplek vlakbij het plaatsje Street voor de laatste nacht in GB.

Zondag 7 juni 2009. Street - Plymouth.

Na een slechte nacht met heel veel regen (we konden niet slapen vanwege het onophoudelijk gekletter op het camperdak), om 7.40 uur weer vertrokken. Het is inmiddels droog en af en toe laat de zon zich zelfs wat zien. We willen nog een flinke rondrit maken door Exmoor, Cornwall en Devon dus de linkeronderpunt van Engeland. Na 50 km komen we bij de kust en genieten van prachtige panorama's om ons heen. De weg wordt smaller en we hebben 2 kronkelige smalle hellingen tot 25% (de steilsten tot nu toe) en passeren leuke pittoreske dorpjes. We komen op een grote hoogvlakte, waar we weer in de wolken zitten. Er lopen paarden, koeien en schapen en we passeren geregeld een veerooster. Dan dalen we weer met hellingen van 17% en stijgen weer met 20%, het is een afwisselende spannende tocht. Het weer wordt weer beter en we genieten van de prachtige vergezichten en enorme wolkenformaties om ons heen. Zo gaan we tot Land's End en zien hier het laatste puntje van het Britse eiland en de rotsen . Daarna keren we via een klein weggetje, met hachelijke passages om andere campers, terug naar de zuidelijke weg richting Plymouth om daar na 471 km rijden de ferry op te kunnen gaan. Ook hier brengt de TomTom ons weer door de stad naar de haven. Om 23 uur vertrekt de splinternieuwe luxe boot naar Frankrijk en hebben we een mooie hut, zelfs met koffie en thee. We hebben prachtige natuur gezien en er erg van genoten, maar ik denk dat we er niet snel terug zullen keren. Wij hebben het hier weer voor jaren gezien!!!

WALES EN ENGELAND, een korte impressie door Harrie

- Wales vonden we een mooi gedeelte van Groot-Brittannië met ‘n groene lappendeken en coulissen landschappen, heuvels en bergen, nationale parken, meren, puur natuur. We hebben er 344 kilometer rondgereden in 2 dagen, maar we hebben er goede indrukken aan over gehouden. Alleen de dorpjes en stadjes waren wat grauw door de zware grijze steensoort, dus niet zo kleurrijk als in Ierland. Alles is hier tweetalig en het Welsh leek ons geen gemakkelijke taal met vaak onuitsprekelijke plaatsnamen van dorpen: Cwm is erg kort, maar Tuar Mhic Éadaigh weer wat langer. In Wales hebben we geen enkele buitenlandse auto, caravan of camper gezien.

- In Engeland (dus niet geheel GB)hebben we 1.211 km. in 3 dagen gereden. Het is er schoon, netjes, geen zwerfvuil of graffiti, goed onderhouden en georganiseerd, en ook in de delen die we bereisden zagen we maar heel weinig buitenlanders en enkele Hollanders. Gelijk hebben ze want het weer was om te huilen, zo erg. Statistisch gezien heeft Engeland 1 op de 3 dagen regen, maar het was ook nog veel te koud en guur. Heel jammer want het landschap is bijna overal prachtig .Vooral de kronkelige smalle weggetjes met hellingen tot 25%, hoe lastig ook met tegenliggers, waren bijzonder fraai. Wél opletten want door die (te) hoge heggen kan om iedere bocht weer 'n voertuig recht tegenover je staan en we hebben nogal wat hachelijke situaties meegemaakt. De camper is tenslotte net zo breed als 'n vrachtwagen of bus. Maar de Britten zijn heel voorkomend, begrijpen dat je buitenlander bent.

- In geen enkel land ter wereld hebben we zoveel snelheidscamera's zien staan als hier. We zijn er honderden gepasseerd, hopelijk zonder geflitst te zijn want de boetes zijn extreem hoog en (bijna) niemand rijdt dan ook te hard. Voor ons wel eens lastig want als je 30, 40, 50 of 60 mijl per uur mag moet je dat steeds weer even op de snelheidsmeter als kilometers zien en zit je er wel eens naast.

- We hebben het al eerder vermeld: aan campers hebben ze in heel GB en Ierland 'n hekel want ze maken het je heel lastig ergens te parkeren of te overnachten, al is ons dat de afgelopen 20 nachten tóch nog gelukt, maar waren we bijna altijd de enigen op 'n plek. Onveilig voelden we ons nooit. Water bijvullen en wc en vuil water lozen was niet altijd eenvoudig. Bij bijna alle parkeerplaatsen langs de wegen staan geen afvalbakken maar bordjes met de tekst dat je je vuilnis mee naar huis moet nemen. We hebben dus het achtergedeelte van de camper vol vuilniszakken staan....

- Kastelen zagen we veel en veel minder dan verwacht en 'n compleet in elkaar gestorte ruïne of eenzaam torentje noemen ze hier ook nog castle, dus dat viel wel eens tegen. De kastelen in Frankrijk en Duitsland zijn beduidend indrukwekkender dan de meesten hier.

- De campings, hotels, pubs, café's en restaurants zagen er meestal heel gezellig en mooi uit. Van buiten, want we hebben geen enkele camping of horeca bezocht. Er stonden altijd veel auto's bij de hotels en restaurants dus kennelijk is het er goed toeven en lekker warm binnen.

- We hebben Engeland na 26 jaren (toen met de caravan) nu pas weer bezocht. We denken dat het weer jaren duurt voor we er wéér heen gaan. We hebben rond de 6.000 km. in 3 weken door GB en Ierland gereden en menen al veel gezien te hebben voorlopig.

- De camper heeft zich prima gehouden, heeft de problemen glansrijk doorstaan en is in zijn nog jonge leven behoorlijk op de proef gesteld maar hield zich geweldig. Of die kwalificaties ook gelden voor z'n bestuurder moeten jullie maar aan Aafke vragen (liefst als ik er niet bij ben).

Marcel

Wederom een zeer aansprekende beschrijving van jullie fraaie reis. 't Lijkt me ook een heel fraai landschap, zoals het ook in heel wat TVbeelden langkomt. Op de BBC is er geregeld het nodige van te zien.
Ja, die camper. Dat jullie toch nog wakker liggen van wat regendruppels. Waar die maar in Europa vallen, jullie zijn er! Wij waren hieral blij met de 5 mm. van gisteravond. We komen zo'n 12 emmers per vierkante meter tekort dit jaar.
Ik vind het knap met dat links rijden, om dan ook de boel nog heel te houden. Voor Aafke is het ook een beproeving. Links zitten en feitelijk meer zien dan Harrie als bestuurder!

Bea.

Zo een geweldig verslag weer.Ja het weer dat kan je vacantie maken of breken. Als ik het zo begrijp, hebben jullie er toch ook heel erg van genoten.En het is altijd weer heerlijk om thuis te komen en lekker nakaarten van jullie mooie reis.
Dus welkom thuis ook weer. Bea.

Maurice

Goeie verhalen en mooie foto's. GB heeft daarom voor ons geen verassingen meer te bieden dus gaan we a.s. donderdag voor een week of drie naar Frankrijk met hopelijk beter weer dan jullie de afgelopen drie weken hebben ervaren. Misschien heeft het staartje van jullie trip nog iets warms te bieden. Het is jullie na al die ontberingen gegund!

Gonny en Jaap de Koning

Hallo Aafke en Harrie,
Zoveel slechte ervaring met het weer als jullie hebben gehad op deze reis hebben wij niet meegemaakt.
Twee maal waren we in Ierland en ook heel wat keer in Engeland geweest. Met Schotland geen ervaring, hoewel één maal met de trein tot in Dundee geweest en ook toen regende het niet daar.

Marcel moet wel jaloers zijn op jullie bezoek aan Liverpool met zoveel herinnering aan de Beatles.

Hopelijk hebben jullie op het vaste land van Europa nu nog wat mooi weer, hoewel de berichten op TV me wel wat zorgen baren.

Groeten Gonny en Jaap

D.Schuurman Baambrugge

Aafke Harrie,wat een verhalen,wel een belevenis!
Hadden jullie nog hoop,dat het weer in Engeland beter
zou zijn?Jullie hebben véél gezien, maar het weer hé!
Dan nog die kou,ik moet er niet denken!
Maar daar zijn jullie ook een stuk jonger voor!D
Maar vannacht in de hut,kijken of jullie lekker slapen!
Lieve groetjes Dicky!
Tot ziens of horens!!!

Frans

Fantastisch avontuur weer, alleen jullie humeur bleef helaas stralend....maar dat was te verwachten, thuis houden we het ook niet droog en de natuur en cultuur was er niet minder om zo te lezen. Nu lekker bijkomen van alle highlights en lowlands....
Tot gauw!

Elly

Sorry, dat ik al die tijd niet gereageerd heb maar heb al weken weinig tijd gehad om jullie belevenissen te volgen.Heb af en toe wat gelezen en daar bleef het dan bij. Duidelijk was wel dat" het weer " niet je van het was.
Hoop dat we snel iets kunnen afspreken om bij te kletsen.
Groetjes, Elly