campertochten-2009.reismee.nl

Weer thuis!!

Laatste verslag camperreis Groot-Brittannië/Ierland/ Frankrijk.

FRANKRIJK:

Maandagochtend 8-06-09 in de stromende regen van de boot in Roscoff, in de punt van Bretagne. We werden in Frankrijk niet bepaald warm ontvangen: het is er 12 graden in de stromende regen. Daar op de camperplaats bij de haven gekeken wat we verder zouden gaan doen. De weersvoorspelling is bijzonder slecht. We gaan wat rijden en stoppen in een aardig stadje, waar we op een groot plein kunnen parkeren en gaan in een restaurant aan de overkant een lekkere 3-gangen lunch gebruiken. Daarna bij een wasserette onze was verzorgd en 1,5 uur later weer schoon en droog verder richting Brest. Onderweg bij McDonald's het verslag van Engeland op de site gezet en naar de grote camperplaats bij de jachthaven waar we met zo'n 20 campers stonden, ondanks de regen. We overnachtten daar. De volgende ochtend zien we de zon en gaan een tocht rijden. We drinken nog koffie in de zon onderweg. Leuke dorpjes, mooie huizen en slanke kerktorens. In St-Pol-de-Léon staan we ineens op een mooie camperplaats aan zee. Na de lunch nog wat rondgereden en weer terug naar de camperplaats i.v.m. opnieuw hevige regenbuien. Mooi zicht op de baai. Nog een wandeling gaan maken maar weer moeten schuilen voor een harde plensbui onder 'n afdak met 5 franse wijndrinkende vissers. 's Avonds mooi zicht op de baai met de kleine bootjes door de zon die tussen de buien door erop schijnt. De volgende ochtend een prachtige zonsopkomst maar een half uur later komt de regen alweer met bakken uit de lucht. Toch besloten om een tocht te gaan maken. Af en toe een mooi vergezicht langs de kust en verder regen en stille wegen en dorpjes.'s Middags richting Locronan wat een mooi oud stadje blijkt te zijn. Op de camperplaats een plekje gezocht en gaan lopen in het stadje. Een heel bijzondere kerk met een aparte groene preekstoel en mooie ramen . Hele oude huizen, alleen veelal bedorven door moderne uitgangborden. Tegen 19 uur gaan we naar een restaurant . De maaltijd valt tegen, de vissoep is heerlijk maar de rest is niet goed. De volgende morgen start met zon en om 7.40 uur rijden we weg. We gaan naar Concarneau , eerst naar de camperplaats: groot en met 20 campers. We parkeren er en wandelen naar het centrum en kijken daar wat rond. Doordat het mooi weer is besluiten we naar een camping in de buurt te gaan. Hij ligt wat hoger met zicht op zee en we vinden een mooie plaats met gras en zon. Daar genieten we de rest van de dag van de zon en het heerlijke weer. De volgende morgen is het bewolkt en regent het, en we hebben er de balen van en besluiten haastje-repje te vertrekken uit Bretagne want op de Wereldomroep horen we dat de rest van Frankrijk in de zon baadt. We hebben het onderhand wel gehad. De snelweg richting Rennes en dan richting Dreux. Onderweg een smsje van Maurice en Sannie dat ze op een mooie camping én in de zon staan! Wij besluiten die kant ook op te gaan en Sms'en terug dat we morgen denken aan te komen. Wij overnachten op 'n parking in Cernay-la-Ville waar we in 1996 en 1998 kampeerden bij een Hollandse boer. We worden tot 2 uur 's nachts door jongelui min of meer wakker gehouden. De volgende ochtend om 7.40 uur vertrekken we naar Joinville in de buurt van Troyes, oostelijk van Parijs. We rijden eerst de vele wegen om Parijs en gaan dan over kleine wegen door leuke dorpjes verder. Om 14 uur komen we aan op de prachtige parkachtige camping, waar Maurice een mooie uit 'n krant geknipte 'Welkom H en A' voor ons heeft opgehangen en een veldboeket geplukt. Het is heerlijk zonnig warm weer. We hebben heel wat bij te praten na 4 weken. We eten met elkaar en hebben plaatsen naast elkaar. Harrie en ik maken nog een wandeling over het grote mooie terrein met veel vogelgezang de hele dag door! Dit is nu eindelijk heerlijk vakantie. De zondag begint met blauwe lucht en zon en Harrie en ik zitten al voor 7.30 uur buiten in de zon te genieten. In de loop van de middag komen er af en toe wat regendruppels maar de temperatuur blijft goed en de luifel doet nu dienst als parapluie i.p.v. zonbeschutting. We kunnen ook buiten eten en later nog thee drinken. Maandagochtend zien we nog wat blauwe lucht maar al snel is alles grijs en begint het onweersgerommel al vóór 8 uur en komt er weer regen. De hele dag vallen er enorme plensbuien en de paden en plaatsen zijn allemaal vol plassen. Maurice en Sannie eten gezellig bij ons in de camper mee en na 't eten gaan Harrie, Maurice en Sannie nog een wandeling maken. De dinsdag begint met gebroken bewolking met geregeld een straal zon en om 8 uur zitten Harrie en ik weer buiten. De lucht trekt steeds verder open en het wordt een heerlijke dag met zelfs een strakke blauwe lucht aan 't eind van de middag. We zijn gisteren in het slechte weer niet voor niets blijven staan en genieten volop van deze mooie dag. We hebben hier 3 volle dagen bijgetankt na de grote reis door Groot-Brittannië en Ierland. Daar waren we ook zeker aan toe. Woensdag 17 juni vertrekken we naar huis wat nog een 600 km is. We vertrekken om 7.15 uur via kleine wegen richting Nancy. 15 km voor Nancy gaan we de snelweg op en zullen er pas in Bunnik weer afkomen. Het is vandaag, zoals te verwachten was, de hele dag prachtig weer. Tegen 16 uur komen we na 8.000 km (op 2 km na) weer veilig thuis.

FRANKRIJK, SAMENVATTING DOOR HARRIE

Hier geen ellenlang verhaal over Frankrijk want wie kent het land nu niet? In vergelijking met onze ritten door Groot-Brittannië en Ierland moet ons echter het volgende van 't hart:

- Wat is La France toch 'n enorm campervriendelijk land! Overal kunnen we vrij water tappen en lozen, borden verwijzen je er naar, wc legen is ook overal mogelijk, parkeren is geen enkel probleem, evenmin als gratis camperplaatsen zoeken voor 'vrije jongens' zoals Aafke en ik. Het land zit vol mogelijkheden en vrijheid/blijheid is hier nog volop aanwezig. Hulde!

- Ons viel toch ook weer op hoe prachtig iedere rotonde hier is uitgevoerd, en dat zijn er heel wat. Er wordt veel geïnvesteerd om 't land zo mooi mogelijk te maken en te houden, je ziet de Ville Fleurie competitie en overal is alles gemaaid en netjes bijgehouden. Een voorbeeld voor Holland.

- Ook de wegen zijn hier veel breder en mooier dan in GB en Ierland, en vooral de secundaire wegen en landweggetjes zijn lang zo druk niet, en ideaal om ook tijdens 't rijden van de mooie landschappen te genieten, ook al omdat die hoge hagen ontbreken.

- Het is hier ook goedkoper in de winkels en restaurants, de taal is o.i. de meest welluidende die er is, de cultuur is iets waar ze met recht trots op zijn, de architectuur is bijzonder fraai, de kastelen zijn de mooisten ter wereld, en de eeuwenoude dorpen zien er uit alsof er al die tijd niets aan gerenoveerd of veranderd is.

- Ondanks al onze reizen in vele tientallen landen over de hele wereld blijft Frankrijk tóch ons tweede vaderland, 'n land waar alles is zoals het overal zou moeten zijn (denken wij).

- De 32-daagse reis met 7.998 kilometer op de teller door Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Ierland, Wales, Engeland, Frankrijk is ten einde en zal in onze herinnering blijven als 'n prachtige rondrit met teveel rijdagen vanwege het bar slechte weer, maar we hadden het niet willen missen.

- We zijn onderweg al weer begonnen aan het voorbereiden van de volgende twee reizen dit jaar: naar de Noordkaap en naar Turkije, als de komende medische onderzoeken dat tenminste toestaan. Als alles doorgaat hebben we dan dit jaar met de camper alle uithoeken van Europa bezocht: van het westelijkste in Ierland/Schotland, het zuidelijkste in Sicilië, het oostelijkste in Turkije en het noordelijkste aan de Noordkaap in Noorwegen. Volgend jaar zien we dan wel weer.........!

BEDANKT VOOR HET LEZEN VAN DE SITE EN VOOR DE VELE LEUKE REACTIES!

Marieke

Welkom terug!!

Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn en al met al toch hebben genoten, ondanks het slechte weer. Frankrijk maakt dan qua vakantiegevoel weer veel goed, niet?

Nu alweer voorbereiden op de Noordkaap: geniet ook daar weer met volle teugen van, het is zó prachtig in het Noorden!

Hartelijke groet (en nog bedankt voor Rinne's kaartje),
Marieke.

Marcel

Een afscheid in stijl!

Gonny en Jaap de Koning

Hallo Aafke en Harrie. Zo weer thuis dus. Het lijkt er zolangzamerhand echter wel op of jullie thuis in de camper is, althans deze zomer. Jammer dat het 's zomers ook regent. Leuk om steeds jullie reisverslag te lezen, hoewel ik ook liever lees over genieten bij mooi weer. Hopelijk zal de volgende reis beter weer met zich meebrengen. Benieuwd naar jullie ervaringen ook dan weer. Voor nu geniet van het tijdelijk weer in Zeist zijn. Hopelijk zal julie gezondheid zodanig zijn en blijven dat een volgende reis weer gewoon van start kan gaan. Groeten van ons en tot ziens.

Elly

Lees net jullie verslag over Frankrijk maar ik heb jullie
vandaag al wel gezien.....waar: in het Diak.
Aafke,
stuur nog wel een mailtje naar je e-mailadres.
Groetjes, El