campertochten-2009.reismee.nl

Tweede week Italiëreis.

Tweede week van onze campertocht door Italië.

Na het eerste verslag in het campingkantoortje op de site te hebben gezet, terug in de camper gegeten en na het eten naar de zee gelopen, waar een kleine kern is met 5 restaurantjes, één was er slechts open , maar er waren daar langs de kust toch aardig wat mensen. Ook nog 2 andere campings, die gesloten waren. We waren net weer terug in de camper toen het begon te onweren en regenen. 's Nachts om 3.30 uur nog een onweersbui.

Maandag 30 maart 2009. Zwaar bewolkt dus geen weer om een boottochtje te gaan maken. Ook de weg die we in gedachten hadden om het schiereiland te verlaten is niet toegestaan voor campers vanwege overhangende rotsen en te smalle wegen. We gaan we weer terug naar Pompeï om onze weg naar het zuiden te vervolgen. De eerste 170 km over de tolvrije snelweg. Wel heel veel wegwerken en aanleg van nieuwe tunnels. Eerst veel bebouwing, later mooie route met hoge bergen en nog steeds sneeuw op de toppen. Van de snelweg af naar de kustweg. Op een parkeerplaats in de zon de lunch gebruikt en om 13 uur bij camperplaats Lido Alexander gestopt. Daar een prachtig plekje met gele bloemen in frisgroen gras en door de cactussenhaag uitzicht op zee met breed grijs strand. Hele middag heerlijk in de zon gezeten, van de rust genoten en met Duitsers gepraat. Er staan nog 5 andere campers. 's Avonds nog een wandeling rond het terrein en over het brede, vuile strand gemaakt.

Dinsdag 31 maart 2009. Om 8.30 uur, terwijl de anderen nog niet op waren, vertrokken. Na een half uur zien we eindelijk eens ‘n supermarkt waar we onze voorraad weer kunnen aanvullen. Volop vers vlees, groenten, fruit en yoghurt zodat we weer een aantal dagen vooruit kunnen. Een vriendelijke Italiaan komt ons daar nog een mooie route en mooie plaatsen aanraden en vertelt zelf ook een Dethleffs camper te hebben en binnenkort naar Nederland te gaan. Na enige tijd hield de kustweg op en moesten we op de tolvrije autoweg verder met de vele wegversmallingen en snelheidsbeperkingen van 40 km.p.u. en waar geen Italiaan zich aan houdt. Wel mooie uitzichten en groene bergen, soms zelfs met sneeuw. Bij een vuile, smerige parkeerplaats onze lunch gebruikt en verder naar Reggio om de ferry naar Sicilië te nemen. We waren daar om 13.30 uur en het was niet duidelijk waar de overtocht geboekt kon worden. Na wat rondvragen (niemand sprak iets anders dan Italiaans) toch het hokje gevonden waar het biljet gekocht kon worden. We moesten tot 15 uur tussen de vrachtauto's wachten voordat de boot vertrok. Het oprijden ging snel en het bleek toch bijna een uur varen te zijn. In Messina, op Sicilië, naar een camperplaats welke niet te vinden was en in een vreselijke, smerige buurt vol afval zou zijn. Daarom besloten door te gaan naar Milazzo. Om 17.30 uur komen we op de camperplaats aan, waar ook een stel uit Wales staat. Zij komen gelijk met ons praten en dat geeft ons toch een prettig gevoel. De hele omgeving was nogal 'unheimisch' met veel aan en af rijden van allerlei auto's met onduidelijke figuren. We associëren niet iedere vent met 'n grote zonnebril als 'n lid van de Maffia, maar toch is voorzichtigheid hier geboden. 's Avonds zijn Harrie en ik nog een stuk de stad ingewandeld.

Woensdag 1 april 2009. Weer om 8.30 vertrokken. Moeizaam manoeuvrerend door de drukke stad en langs een andere camperplaats . Via de kustweg richting Palermo. Na een uur rijden zien we in een klein,druk plaatsje onze Nederlandse camperburen uit San Remo weer! Wij kunnen niet stoppen, maar zijn ook verrast hen weer te zien na 1.400 km en 5 dagen door Italië te hebben gereden. Op de kustweg een omleiding die we niet durven te rijden vanwege de steile helling (de wielen slipten al door) en smalle bochtige weg, dus omgekeerd en 12 km terug gereden naar de oprit van de tolweg. Later weer terug naar de kustweg en door kleine plaatsjes met smalle straatjes en bergen afval en troep langs de weg. In Cefalù de camperplaats aan zee gevonden, direct aan het strand en dichtbij de stad. Er komen na ons nog 3 campers staan, dus we staan gelukkig weer niet alleen. Na de thee lopen we naar het oude centrum om de kathedraal en een oude wasplaats te zien, en door de typisch Italiaanse straatjes te lopen. We zijn nèt voordat de regen met bakken uit de lucht komt weer terug in de camper.

Donderdag 2 april '09. We gaan een tocht het binnenland in maken en vertrekken om 8 uur. Buiten Cefalù gaat de weg direct met haarspeldbochten, maar wel heel goed wegdek. Mooie panorama's, af en toe een Italiaan die ons voorbij komt. Verder helemaal geen verkeer. Door bossen met zelfs sneeuw en tot 1.619 m. hoog, ijswind en borden voor sneeuwkettingen. In Petralia een mooi zicht op de Etna met sneeuw en pluim en buiten op een bankje bij panorama onze lunch gebruikt. In het boerendorpje Scillato op een pleintje vastgelopen en heb ik bij een groentekar verse groenten en fruit ingeslagen tot vermaak van de groentenman en een paar dorpsvrouwen. Omgekeerd en weer vele haarspelden omhoog en door een kudde koeien. Vele wegen met aardverschuivingen en wegdek verzakkingen. Thee bij een mooi panorama met vogels. Terug naar Cefalù, naar dezelfde plek waar we stonden toen we vertrokken. Rondgelopen en gegeten in een Italiaans restaurant langs de boulevard. We overnachtten er nu alleen.

Vrijdag 3 april 09. Weer om 8 uur op weg: nu richting de hoofdstad van Sicilië: Palermo. Om uit de stad te komen de grootste moeite vanwege de vele bussen die de stad in komen en de geparkeerde auto's in de veel te smalle straat: millimeterwerk om er door te komen. Via de kustweg tot de eerste flinke stad, waar de TomTom ons door veel te smalle straatjes probeert te loodsen en wij ons eigen plan trekken en ergens een foute afslag kiezen en weer 4 km omhoog via haarspelden totdat we kunnen omkeren en via de snelweg onze weg richting Palermo vervolgen. In de stad staat het verkeer stil omdat men de rijbaan aan het asfalteren is en iedereen z'n eigen gang gaat op de weg. We willen naar de Dom van Monreale en gaan van de weg af richting Monreale, door een vreselijk drukke straat met veel (drie)dubbel geparkeerde , achteruitrijdende en voor je uit schietende auto's weer een steile weg met haarspeldbochten. Bijna bij de plaats: een bord verboden voor bussen, caravans en campers. Dus terug, en via een andere weg geprobeerd, maar besluiten de Dom de Dom te laten en naar de camping in Isola del Femmina te gaan waar we al om 12 uur in de zon zitten en genieten van de rust na de hectiek van Palermo.

Zaterdag 4april '09. Vandaag gaan we Palermo bekijken, na gisteravond in de receptie met 12 mede-camperaars de uitleg van de receptioniste over de reis te hebben gehoord. We zitten 18 km van de stad en hebben 2 bussen nodig om in het centrum te komen. Ondanks het zoeken en vragen waar we 'n kaartje konden kopen verloopt ‘t op zich goed, alleen de uitstaphalte is niet duidelijk en wij moeten ons eerst oriënteren waar we staan. Dan gaan we aan ‘n wandeling beginnen. De stad kan ons niet echt bekoren, grauwe gebouwen en heel veel verkeer. De kathedraal is zowel van buiten als van binnen erg mooi. Vervolgens naar het Palacio Reale waar de ingang heel moeilijk te vinden is: aan de achterkant van het gebouw. Het blijkt van 12-14 uur te zijn gesloten maar we hebben zin om daar op te wachten. Dan maar aan de overkant heerlijk ijs gegeten, elk drie smaken en lekker in de zon. We gaan met 3 bussen terug naar de camping (de hele trip op 'n dagkaart van slechts 3,50), waar we nog heerlijk van de zon genieten van 15 tot 18 uur. 's Avonds nog lang met onze Duitse buren gepraat, en met de Nederlanders die we al in San Remo hadden leren kennen.

Er is weer een week Italië voorbij met veel belevenissen. Italië: veel parkeerproblemen, het chaotische verkeer, veel mensen met grote zonnebrillen en mobieltjes. Veel tunnels en viaducten en wegwerkzaamheden. Weinig supermarkten te vinden (wel met veel keus) maar veel pizzeria's. Rekenen nog steeds geld voor bestek en brood bij de maaltijd. Ze hebben lange siësta's en spreken nauwelijks een andere taal dan het mooie Italiaans, waardoor ‘t moeilijk communiceren is. De prachtige,stille natuur spreekt ons nog steeds het meeste aan. Behalve op campings en camperplaatsen zien we nauwelijks toeristen.

Zondag 5 april 2009. Vandaag een rustdag op de camping. Afscheid van de Nederlanders, Duitsersen Belgen naast ons. Naar het dorpje gelopen, waar een processie zou zijn ter ere van Palmpasen maar niets van gezien. Terug op de camping heerlijk in de zon gezeten en van de rust en vogels om ons heen genoten.morgen gaan we weer verder.

Iedereen die een reaktie heeft gegeven hartelijk dank en we vinden het fijn dat jullie mee genieten.

Mariette

Dag Harrie en Aafke,
Dank voor je beschrijving van een enerverend traject! Jullie houden toch altijd de moed erin, al zal het wel eens niet meevallen. Het is inderdaad steeds fijn om heerlijk in de zon te kunnen genieten van de natuur: daar gaat het toch om.Hier was het ook aardig lenteweer: ik heb al een kleurtje! groeten en tot mails.

Maurice

Hallo Harrie en Aafke,
Wel een reis vol verrassingen. Ik hoop dat spanning en ontspanning nog in balans zijn en blijven. Maar met jullie reiservaring en instelling zal dat wel lukken.
Veel plezier en zon tijdens het vervolg!
Hartelijke groeten en kiek goed uut.

Elly

Hai Harrie en Aafke,
Ben er eindelijk eens voor gaan zitten om jullie verhalen te lezen. Wat hebben jullie al weer veel gezien en beleefd in zo'n korte tijd. Je moet wel goed kunnen rijden wil je géén deuk oplopen daar in die chaos. Nog heel veel plezier en watch out!!!

Groet, Elly