campertochten-2009.reismee.nl

Eerste camperweek Frankrijk-Italie.

Zondagmorgen 22 maart '09 om 9 uur waren we klaar voor vertrek, na alle laatste zaken te hebben gedaan. Het was goed rijweer en we hebben snelwegen gereden tot we ongeveer 90 km voor Luxemburg er af gingen richting Charleville Mezi猫res. Het was erg rustig op de weg. In de Ardennen ben ik gaan rijden tot net voor Reims, waar eindelijk een parkeerplaats was waar we 鈥榥 pot thee hebben gemaakt en de route aangepast. We zijn vanaf daar kleinere wegen gaan rijden door vele typisch Franse dorpen maar ook daar bijna geen mens op straat. Wel heel veel Champagenhuizen en wijngaarden,waar men zelfs op zondag nog aan het werk was. Het is nl. de snoeitijd van de druivenstokken. Rond 18 uur waren we in Auxerre ,waar de camperplaatsen bijna allemaal al bezet waren door personenauto's en een kleine kermis. Het is een grote parkeerplaats aan de rivier de Yonne. We hebben een kom bouillon gedronken en daarna ben ik naar een restaurant gaan kijken. Het was een snijdend koude wind. De meeste restaurants zijn in Frankrijk op zondagavond gesloten. Niet zo ver van de plaats waar we stonden was een bistro met een goed menu. Daar hebben we onze eerste avond in Frankrijk en op reis gevierd. Harrie een haringsalade en ik 12 slakken als voorgerecht. Rundertong en eendenpoot als hoofdgerecht en beiden 'n heerlijk dessert. Terug in de camper nog de verwarming aan vanwege de kou.

Maandag 23 maart '09 heeft het 5 graden gevroren en is het koud in de camper dus weer de verwarming aan. Na het ontbijt om 8 uur vetrokken richting Nevers: weer een schitterende, rustige route door het prachtige franse land. Onderweg besloten we via Vichy te rijden. Als we tanken blijkt het nog steeds koud te zijn met een zeer gure wind. In Vichy naar 鈥榥 parkeerplaats aan de rivier de Allier waar we vorig jaar ook een nacht hebben gestaan ; er staan al 2 campers. Buiten blijkt het nu aangenaam en we besluiten er te blijven staan en brengen er de hele middag door in de zon, lezend en rondkijkend. Er komen nog 4 andere campers bij. Een Fransman komt geregeld langdurig bij ons praten en maakt complimenten over het frans wat we spreken en verstaan. Tegen 18 uur is er paniek: een vrouw die haar hondje uitlaat belt de brandweer om snel te komen want haar hondje is te water geraakt en helemaal aan de overkant van de 25 meter brede rivier gekomen . De brandweer komt inderdaad met sirene aan en 鈥榥 boot achter de auto, de boot te water en 3 man erin naar de overkant om het hondje uit het water te vissen. Ze zijn al snel weer terug en het hondje wordt in de auto van de reddingsdienst verzorgd en haar baasje was ontzettend blij.

Wij zijn daarna in de stad gaan wandelen wat we steeds weer erg mooi vinden: de huizen, parken en alles eromheen geven ons steeds weer een bijzondere sfeer van de belle-epoque stijl. We zijn in een Logis de France gaan eten en het was in 茅茅n woord geweldig. Het diner, het restaurant en de bediening was fantastisch.

Dinsdag 24 maart '09 , na 's nachts regen en harde wind, om 8.15 uur vertrokken richting Le Puy. Weer kleinere stille wegen en hele oude dorpjes. V贸贸r Le Puy, op de meer dan 1000 meter hoge cols, kwamen we al in hagel en sneeuw terecht met schitterende witte landschappen, maar de wegen bleven gelukkig schoon. Voorbij Le Puy door de Ardeche richting Rh么nedal . Ook nog steeds verschillende hoge cols en waarschuwingen voor sneeuwval en gladde wegen. Op een col plotseling wat hulpverleningswagens en een grote vrachtwagen van de weg gegleden of geslipt. Onderweg ook een punt gevonden waar we onze watertank konden vullen, daar begon het weer te sneeuwen en was de koude wind ook nog steeds aanwezig. Op een parkeerplaats thee gemaakt en de route aangepast en besloten naar een wijnboer te gaan. Daar kwamen we om 16 uur aan en werden we vriendelijk welkom geheten door de eigenaresse. Ook hier mochten we weer gratis overnachten met prachtig uitzicht over de wijngaarden, lavendel en heuvels. We werden ook nog uitgenodigd om wijn te komen proeven. We zijn daar naar toe gegaan met een Duits en een Frans stel en hebben 5 wijnen geproefd en 6 flessen gekocht. Het was een leuk en gezellig samenzijn.

Woensdag 25 maart '09 wakker geworden met prachtig uitzicht op de wijngaarden en bergen erachter. Het was weer mooi weer met stralende zon, maar erg koud. Om 8.15 uur vertrokken voor richting Route Napoleon. Leuke dorpen, langs een rivier met mooie canyons en grote rotsen en uitzicht op de sneeuwtoppen van de Franse Alpen. Het is een plezier om hier te rijden, heel weinig verkeer en je kunt beiden van het uitzicht en de omgeving genieten. Het is te koud om lang buiten te zijn. We rijden over hoge cols van 1.150m. en vele haarspeldbochten. We besluiten om naar een adres van France Passion te gaan ('n boer met lamsvleesverkoop) maar het blijkt een moeilijk te vinden adres in een negorij waar we niet willen blijven. Ook de sneeuw daarboven op de koude bergvlakte en 'n straffe ijswind doen ons besluiten terug te keren naar het dorpje onderaan de berg. Daar op een parkeerplaats bij de sportvelden met 4 andere campers overnacht. 's Avonds in 鈥榥 restaurant, waar Napoleon in 1815 ook al aanlegde, een heerlijk diner genoten en geen last van de kou en harde windstoten.

Donderdag 26 maart '09 lekker brood gehaald bij de bakker en richting Nice. Eerst door Grasse, de parfumstad, en verder over heel drukke wegen met veel haarspeldbochten en schitterend uitzichten. In Nice over de beroemde Boulevard d'Anglais met veel luxe hotels en enkelen al in zee, en veel joggers, trimmers en zonnenbaders langs de weg. Helaas geen plek voor ons om te stoppen. Dan langs de kustweg naar Monaco met de hoge flats en luxe jachten in de haven, en door naar mooi Menton .Dit is de laatste plaats in Frankrijk voordat we de grens over gaan naar Italie. We hebben 1.300 km in Frankrijk gereden en genoten van de vele mooie routes die we hebben gehad. Tegen 12 uur zijn we bij San Remo op een grote camperplaats, pal aan zee, met 26 andere campers. Het is hier heerlijk weer en we genieten van de zon en rust. Het stadje ingelopen maar niet bijzonder.

Vrijdag 27 maart '09 met mooi uitzicht op zee en een opkomende zon besluiten we om hier een rustdag in te lassen en zitten v贸贸r 8 uur al heerlijk buiten in de zon. De temperatuur is lekker en we lezen wat in ons reismateriaal en nemen afscheid van onze Nederlandse buren, die vandaag weer verder gaan. Zij gaan ook richting Sicili毛, misschien komen we ze weer ergens tegen. Harrie wast 's-middags de camper, die erg vuil was geworden van al het slechte weer wat we in Frankrijk hadden. Aan het eind van de middag nog met een Duitse buurman een uur gepraat. Nu aan beide kanten Italiaanse buren.

Zaterdag 28 maart '09 geheel bewolkt en daardoor geen probleem om maar snel te vertrekken. TomTom wijst ons naar links, maar wil dat we een steile helling met haarspelden naar de tolweg nemen. Wij zien daar vanaf en keren om, om een andere weg richting tolweg te nemen. Dat betekent eerst nog door het drukke San Remo met het hectische verkeer. Op de tolweg mooie panorama's, 鈥榥 onafgebroken aantal tunnels en viaducten, en veel stadjes in de diepte. Even van de tolweg af om in Cavi te kijken naar het hotel waar ik (Aafke) in 1966 twee weken op vakantie ben geweest met 鈥榥 collega. Nu niet meer in gebruik en dichtgemetselde ramen. Daarna weer terug naar de tolweg richting Rome. Zelfs in Toscane nog sneeuw in de bergen. Na 365 km. tolweg een 4-baans weg met veel oneffenheden. De Italianen rijden als 鈥榥 gek en geven geen richting aan, voegen in zonder uit te kijken. In Orbetello aan een lagune op de marktplaats samen met nog 5 Italiaanse campers weer gratis overnacht.

Zondag 29 maart '09. Vandaag ondanks de zomertijd, weer zoals elke dag, om 8.15 uur vertrokken na een nacht met veel regen en harde wind. Weer de 4-baans weg met z'n onregelmatigheden en de akelig rijdende Italianen. Het is erg rustig op de weg. Vanaf Civitavecchia tolweg richting Rome met heftige rukwinden. Om Rome heen richting Napels, ook tolweg, en vreemde capriolen van die Italianen. Door Napels met zicht op de vulkaan de Vesuvius, waar we in 2004 al eens bovenop waren. Dan naar het schiereiland Sorrentina om daar naar een campingcheque camping te gaan. Na een steile en smalle weg omlaag zijn we ineens bij de camping. Het is een klein tuinachtig campinkje met veel sinaasappelboompjes waar we onder staan met de camper en waar de sinaasappels volop in hangen, en veel madeliefjes in het gras. Er staan ook hutjes voor de verhuur. Een engels stel met een camper en een franse Eriba caravan zijn de enige medekampeerders. Hoog boven ons op de rotsen staan huizen en 200m verder is de zee. Onderweg geregeld campers , maar hoofdzakelijk Italianen en geen enkele hollander. Wel veel buitenlandse vrachtwagens.

dt

Whoua, wat een hoop maken jullie mee. Gelukkig hebben jullie verwarming in de camper. Zijn de 6 flessen wijn al op?? Veel plezier groetjes van stedijes

Mariette

Prachtig verslag: alsof ik mee reis in de bus. Het was hier ook guur weer de hele week, maar vandaag konden we in de luwte van de zon genieten: we zijn er hard aan toe.
Hartelijke groet, ook van Eric

Frans

Heb de route helemaal nagelopen, wij nemen dat voor een groot deel over maar gaan dan richting Portugal.
Het is wel weer een avontuur hoor..., met de nodige nostalgie. Ik wens jullie nog veel reisplezier!

Marieke

Wat leuk weer om zo mee te reizen! En inderdaad: het voelt alsof we op de achterbank zitten, heel leuk om te lezen.

Lekker genieten (maar dat doen jullie toch wel ;-))!
Sjoerd, Marieke en Rinne.

Annuska

Hallo reizigers,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt. En in Frankrijk lekker luieren in de zon. Dat wil ik ook. Het reisverslag is zeer leuk om te lezen. Veel plezier.

Groetjes Annuska

Jaap- en Gonny de Koning

Hallo Aafke en Harrie,

Zo, de volgende reis is dus al weer begonnen. Nu samen. Het lijkt me het ultieme gevoel van vrijheid om zo met je eigen camper, in je eigen tempo en kunnen gaan zoals je zelf maar wilt. Geniet er van, wij lezen met jullie mee.

Ria

Hoi Aafke en Harrie,
Wat heerlijk al die verhalen; ik ben best een beetje jaloers. Je hebt veel vrijheid met zo'n camper en je kunt de reis ter plekke weer aanpassen. Heel veel plezier en geniet ervan!!

Maurice

Hallo levensgenieters,
Zoals gebruikelijk weer een onderhoudend reisverslag. Het wisselvallige weer lijkt niet bepalend voor het reisplezier. Daar draagt de comfortabele camper natuurlijk ook aan bij. Hopelijk is het eigenzinnige alarmsysteem deze reis getemd. Volgens de kaart bevinden jullie je nu ter hoogte van Salerno ergens in zee. Daar heb ik nou bewondering voor op jullie leeftijd en met die watertemperatuur!
Blijf genieten en doe voorzichtig.
Groeten, M&S&D,

Debackere - David

Pas een camper gekocht en geen ervaring met kamperen dus een grote uitdaging volgend jaar met pensioen al een paar keer weg geweest Le Lavendou en cap grines en Monchau . mijn man is er zot van groeten